CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

الخميس، 9 يوليو 2009

احنا مين


احنا مين
احنا مش شخص واحد لكننا روح واحدة قلب واحد عقل واحد ايد واحدة وفكرة واحدة ،، كل شىء حلو فى حياتنا كانت بدايته حلم وحلمنا النهاردة يمكن يكون تحقيقه مستحيل ويمكن يكون ساذج لبعض منكم لكننا مؤمنين بالله والامل جوانا مالهوش حدود ،، احنا هنكون بالنسبة ليكم (( رصاصة )) تخترق قلم كل سارق للحقوق الفكرية وانتم هتكونوا السلاح المستخدم فى اطلاق هذه الرصاصة بمعنى انكم هتكونوا قوة الدفع لينا وبايدكم انتم اللى هتتضغطوا على الزناد وانتم بردة اللى هتحددوا لينا الهدف اللى احنا هنتحرك اليه لحماية حقوقكم الفكرية اينعم احنا مش هنقدر نمنع السرقة لكن على الاقل هنقدر باذن الله اننا نقللها ،، احنا نقطة فى بحر ،، النقطة دى ممكن تكبر بيكم انتم ونلاقى نفسنا فى يوم بقينا دوامة الكل يخاف انه يقرب منها ،، احنا عارفين ان كل ده مجرد كلام بس هدفنا تحقيقه ،، اما عن باقى اهداف المدونة دى انتم اللى هتحددوها لانى المدونة دى خاصة بيكم انتم كل تعليق هيكون له قيمته واكيد فى افكار كتير هتفيدنا كلنا يعنى مثلا فكرة انشاء المدونة دى مقتبسة من اخوانا مصعب صلاح ،، مجرد تعليق قامت عليه مدونة كاملة ،، وطبعا بنرحب بيكم ايا كانت ارائكم وانتقادتكم ،، ودى البداية
وردة
فراشة
ميمى
شيماء زايد
مصعب صلاح
اسماء واحلام فى وجدانى
وحتى يتم التواصل الدائم بيننا نتمنا اضافة هذه المدونة الى قوائمكم

60 التعليقات:

غير معرف يقول...

مدونة مميزة وهدفها نبيل

بالنسبالي انا مش بمنع النقل من مدوناتي لاني عاوزة تعم الفائدة وبالنسبة للمدونة الشعرية فالشعر فيها مش من كتاباتي فعادي يعني :)

وانا حاسة بالاخوة المدونين الي بيعانوا من السرقة ولازم نكون بجانبهم ونوقف ضد الحرمية

انا هكون معكم ومتابعاكم لو احتجتوا مني اي حاجة انا مش هتاخر عنكم

بالتوفيق يارب

آفشنا حرامي يقول...

اكيد كلامكم يهمنا

وياريت نشوف افكار كتير وجديدة

واكيد هنكون حاجة جميلة

يارب

وردة
فراشة
شيماء زايد
مصعب صلاح
ميمى
اسماء واحلام فى وجدانى

adel يقول...

اسعدني الزيارة و المدونة دي فكرة كويسة و انا معكم باذن الله
خصوصا اني اتلعست جامد :):)

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية يقول...

انا هنااااااااااااا
طويب مش تقولولى

انا عندى فكرة الى حد ما بسيطة وبدائية بس ينفع تكون كبداية

اولا نعمل بوست ممكن اى حد اتاخد منه حاجة يجى يخدة ويضيف لية لينك البوست فى مدونتة كدليل ويضيفة فى المنتدى
وبعدين يقولنا على لينك الموضوع اللى متاخد منه عشان ندعمة فية

بس لازم يكون فى حدود لدعمنا ولتعاملنا يعنى محدش يتكلم معاهم بحدة
لان لازم نفهم ان المنتدى نفسة مش مسؤل والمسئول هو الناقل وادارة المنتدى مش لازم تعمل سيرش على كل عضو جايب موضوعاته منين

كمان لازم مش نقول لقب سارق حتى لو احنا مقتنعين بدا لان ببساطة ممكن نفس العضو يدخل ويأخد كل الموضوعات ويضيفها فى اماكن متعددة ويستقصد صاحب المدونة

اما لو الموضوع المسروق فى مدونة يبقى برضو نتجمع ونبلغ عن المدونة دى
يعنى المعنى فى البداية لتجمعنا واتحدنا
وان شاء الله نقدر نعمل حاجة ونحمى مدونتنا وكتباتنا

شكرا لفكرتكم كتير فيها روح حلوة
تقبلوا مرورى

romansy يقول...

يا هلا يا هلا
الف الف مبروك على الفكره الجميله والف مبروك يا عساكر على البدايه صف عساكر صفا

صف عساكر انتباه

مينفعش الاحتلال بقى طالما انتم فى خدمه المدونين
الفكره جميله قوى اننا نعمل مدونه تدافع عن حقوقنا بس المهم اننا نستمر فيها

أنفاس الرحيل يقول...

مرحبا
الاخ المحترم ماهو الشئ المهم الذي نوهت له فى مدونتى انتظر ردك

دمت بخير

engy يقول...

طبعا معاكم ان شاء الله على خير
بجد بدايه مبشره بالخير

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

السلام عليكم

اقول اولا الف مليون مبروك للمدونه الروعه الهادفه

وكلنا معاكم وايدينا فى ايدينا بعض

وتشرفت بيكم قوووى

ربنا يديم الود
ومنتظرين مواضيع جامده

تحياتى
انوسه

ديالا يقول...

جهد مشكور

فكره حلوه

ودايما يامصعب افكارك حلوه جدا

بجد برافو عليك جدا

(حلـم) يقول...

طالما وردة في الباقة واخي اسماء واحلام في وجداني انضم الي هذة القافلة الجميلة استمروا

عمرو جويلى يقول...

الإخوة الأفاضل
السلام عليكم
مليوووون مبرووووك على بمناسبة إطلاق مدونتكم وننتظر منكم الموضوعات الهادفة والجريئة وفقكم الله وطبتم وطاب ودكم
تقبلوا مرورى

اقدم عاصمه فى الحب يقول...

شكلك هتعملوا حاجه حلوه بس انا مش عارف ايه هى
عموما
انا استشفيت ان ممكن الحجات اللى احنا بنكتبها

( احنا عائده على المدونين )

ممكن كتابتنا ما حدش يتعرض ليها

لو الفكره كده يبقى ربنا معاكم

لا تتكاسلوا فى التفكير
فلديكم هنا افكار كتير
هتحمى حق المؤلف الفقير
من سرقه الحرامى الخطير

كونوا كما تحبوا :)

العراف يقول...

مدونه جمله وهدفها حلو بس الكلام كتير وقولى انت ناوى على ايه وانا معاكوا مادام فيها مصلحه للكل انا معاكوا بس ياريت ما يكونش مجرد كلام

رؤية يقول...

طبعا دا شىء ممتاز وخصوصا ان مافيش مدون بيكتب غير وهو قلقان من سرقة افكاره
اتمنى اننا فعلا نقدر نحقق شىء فى وقف هذه السرقات

تحياتى

غير معرف يقول...

فكرة جيدة طبعا جدا
الله يوفقكم
مامة مازن
حياة بكل ما فيها

أبو العريف يقول...

حلوه الفكره يا جماعه ربنا معاكم

الحرامي يقول...

انا حبيت اعلق بالاسم بتاع المدونه اللي قفلتها
انا اللي لسه معلق من شويه
تقبلو تحياتي

ضحكات الحياة يقول...

السلام عليكم

فكرة المدونة حلوة و جميلة و مبتكرة

انا طبعا مشارك فى تلك المدونة و التى تعتبر قضية لكل مدون

لكن كيف ستكون الطريقة الى ذلك ؟

مع تحياتى

سوسو الاموره يقول...

فكره حلوه عجبتني اوي ااااااااااااااه اافشوا الحرامي افكارنا ملك لينا محدش لازم يقتبس مينينا انا بشجعكم كل التشجيع

صدفة جميلة يقول...

السلام عليكم
ياعم انا غلبان مين ممكن يسرق كلامى بس هاكون سعيد بان انضم اليكم ياترى ليه مكان بنكم ولا

Rosie يقول...

طبعا أحنا معاكم..و ياريت نقدر نعمل حاجة..ياريت مثلا اللى يعرف المواقع اللى بتسرق دى يكتب اسمها و احنا هانكتب تعليقات فيها..كده يعنى..أهلا بكم فى دنيا المدونات...
منة

جحا المصرى يقول...

بالتوفيق يا شباب
وغن شاء اللهخ نوقف الناس دى ونحافظ على حقوقنا الفكرية

Dr. Kafy يقول...

شدنى إسم المدونة"أفشنا حرامى" و كمان صورة الفرخة و عيالها الكتاكيت لذيذة بس فين المقالات؟

حلم بيعافر يقول...

هدف كويس وحلو

hasona يقول...

السلام عليكم

ربنا يعينكم علي تحقيق أهدف المرجوة من هذه المدونة

ولأننا نتعرض لهذا يوميا وبصفة مستمرة
ممن ينهبون أعمال الغير وينسبونها الي أنفسهم

ولتكن هذه الرصاصة من النوع الخارق الحارق

وندعمها بأفكار وأشكال أخري ( مدفعية ثقيلة وخفيفة ) حتي نصل لتدمير كل من يسرق ويخون

thunder يقول...

ممممممممممممممممممممممممم
فكرة حلو جدا وتجمع اجمل دمتم فى رعاية الله جميعاااااا وحفظه

Kiara يقول...

مممممممممم ربنا معاكم بجد

Hanan Elshafey يقول...

اكيد بدعمكم ومعاكم باذن الله

غريبه ان شيماء زايد ما قالتليش عليها
اتمني لكم الاستمرار

Hanan Elshafey يقول...

اكيد بدعمكم ومعاكم باذن الله

غريبه ان شيماء زايد ما قالتليش عليها
اتمني لكم الاستمرار

الازهرى يقول...

انا باذن الله معاكم

ومن البداية
وبادعمكم بكل قوتى
اسف انى اتأخرت لكن انا معاكم على طول

تحياتى دوما

ابراهيم بكر يقول...

سلام عليكم
___________
فعلا فكرة رائعة جدا
وان شاء الله هتلاقى اعجاب الجميع وتنجح


بس عاوز اعرف الاجراء المتخذ فى حال ان هناك سرقة


يعنى انا مثلا تم سرقة اسم المدونة بتاعتى ( كشف حساب)
مجموعة شباب من الاخوان نزلوا بمدونة تحمل نفس الاسم
وعلشان موقع اخوان اون لاين دعمهم بكذا موضوع يحمل اسم المدونة
اصبحت هذه المدونة اشهر من مدونتى
هو علشان انا ليس لى من يدعمنى اعلاميا
يتم الاستهتار باقل حق من حقوقى
وهى اسم مدونة طا ما احببته وجلست اتخيل له النجاح وانه يكون رقم واحد فى البحث على جوجل-انا حاليا
الرابع-


اليس هذا سرقة فكرية
ادخل وشوف من فينا الاول على بلوجر

ارجو الرد بشفافية وان كنتم حتى اخوان
فالحق احق ان يتبع

لاسع افندى يقول...

فكره جيده وهدف نبيل اتمنى لكم التوفيق
ولو لمحت حرامى هبلغكم واعمله محضر عندكم


تحياتى

مامة مازن يقول...

ربنا يوفق باذن الله كنت بعتلكم تعليق بغير معرف لانى زرتكم من غير ما اسجل دخول معلش
ربنا يوفقكم ويقدركم وتحققوا كل اللى نفسكم فيه ونحن معكم نشد من اذركم

اعشق فى الليل ضوء القمر يقول...

انا معاكم خلاص من دلوقتى علشان انا واحد من الناس اتسرقت قبل كده

انا عندى افكار ممكن تساعدنا هما بالظبط فكرتين
انا هتابع معاكم و اقول على فكرتى بعدين بس هتكون معانا كلنا نساعد بعض فيها

نهر الحب يقول...

مليون مبروك على المدونة الجميلة ديه,
وأنا أكيد معاكم.الفكرة جميلة ورائعة.

تشرفت بدعوتكم لى وأشكركم على الاهتمام

نهر الحب

سما أحمد يقول...

ممتاز جدااااااا
وانا معكم
لكن طبعا تكون الطريقة راقيه في التنبيه
وهناك كما لاحظت من الردود اشخاص ينقلون
وهذا لا بأس به ان لم ينسب الناقل لنفسه ما نقل

مدونتنا لا تحوي الكثير من المنقول وان نقلنا فاننا نقوم بالتنويه فهذا من متطلبات الامانة الفكريه
وشيء يفرض احترام الشخص على الاخرين

مودتي واحترامي
ومعكم ان شاء الله :)

على باب الله يقول...

انا أفترضت أن البوست الأول ده ، هو مانيفستو المدونة .. لكن المشكلة أنه مبهم و غير واضح ، يعني ها تعملوا أيه لما تلاقوا حد سرق أو نقل تدوينة من التاني مثلاً ؟ ، أيه هي الخطوات اللي ها تاخدوها ؟

هل ها يكون هدف المدونة الوحيد هو البحث عن أعمال الإقتباس و النقل غير المُصَرَح به فقط ، أم ستمتد إلى ما هو أكثر من هذا ؟

آفشنا حرامي يقول...

مرسي يا جماعة ربنا يكرمك جميعا
عاوزين مشاركتم دايما معانا
هدفنا حمايتا وحماية حقوقنا الملكية ولو بقدر بسيط
"علي قدنا طبعا"
بتمني نكون دايما معاك في اي وقت تحتاجونا فيه
ونقدر نساعدكم علي قد ما ربنا يقدرنا طبعا
بس كلنا نكون مع بعض
بتمنالكم كل الخير يارب

مع تحياتنا
آفشنا حرامي

رفقة عمر يقول...

فكرة المدونه جميله خصوصا لاصححاب الاقلام الادبيه دة من حقهم ان يحافظوا على افكارهم ومجهودهم
لكن بالنسبه لى اتمنى كل الدنيا تنقل من مدونتى لان هدفها الدعوه الى الله
ولا اسال عليها اجرا ولا شكورا
لكن اصحاب الاقلام الادبيه والشعراء فلهم الحق فى الغيرة على مؤلفاتهم
ربنا يوفقكم واى مساعده انا معاكم باذن الله
وخصوصا ان فى فريق المدونه عزيزاتى
فراشه ووردة

مدحت محمد يقول...

ربنا يوفقكم وفكرة جميلة ونبيلة

بـِصَمتـِـ أميرة ــــى يقول...

انا موجودة
شزفز هتبدؤا من امتى نزول التوبيكات
ووقت ما يعجبكو موضوع معين عندى
انا هبعتهولكو على ايميل المدونة لانى مانعه عندى الكوبى والبيست وللاسف مش هتعرفو تنقلوة
لكن انا هبعتلكو وهتابعكو
وياريت الموضوع يكبر وتبقى المدونة دى
من اهم واشهر المدونات :)
بالتوفيق ان شاء الله

rovy يقول...

الف مبروك على المدونه
الفكره جميله و مفيده
وفقكم الرحمن و جزاكم كل الخير

تحياتى

آفشنا حرامي يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
في سؤال اتكرر كتير من اخواتنا المدونين
وهو حنعمل ايه لو حد بلغنا عن سرقة مدونته
اول شئ طبعا حنقوم بنشر البوست المسروق ومكان سرقته ومين اللي سرقه
وده حيكون اول شئ
تاني حاجة حنبدأ نراسل اللي قام بسرقه المدونه او البوست لغاية ما يحذف البوست ونبلغ المكان اللي هو نشر في عن السرقة ديه
وطبعا انتم ليكم دور كبيييير جدا معانا
لما حنعلن عن مكان او بوست اتسرق لازم وجودكم انت معانا
تدخلو المكان ده او المدونة اللي تم نشر البوست المسروق فيها لغاية صاحبه يحس انو خلاص اتفضح في الدنيا كلها
سواء مدونين او غير مدونين عرفو انو حرامي
طبعا مدونتنا ما هي الا تعبير بسيط عن مساندتنا لبعض
يعني حنكون اقويا بوجودكم معانا
لان مفيش اي حاجة رسمية تحمي الحقوق الملكية الفكرية للمدونين
يبقي احنا نقف جنب بعض
وندافع عن حقوق بعض
ونعرف مين اللي علي حق ومين اللي بيسرق حقوق الغير
اتمني اكون قدرت اجاوب علي بعض تساؤلاتكم

مع تحيات
آفشنا حرامي

طوبه فضه وطوبه دهب يقول...

الفكره جميله بجد توكلوا على الله وسيرى يانورماندى على بركه الله واحنا معاكم اكيد ومحتاجين لكم طبعا من غير شك وربنا يجازيكم كل خير على فكرتكم

Nora 7wades يقول...

الفكرة مهذبو وجميلة
وربنا يسهل

م/ الحسيني لزومي يقول...

الي الامام وانا معكم قلبا وقالب.تحياتي

قيس بن الملووووح يقول...

فكره رائعه ربنا يوفقكم وانا تحت امركم

♥..~*شـــوشـــو هـــانــم*~..♥ يقول...

ايييييييييه ده كل الناس دي عرفت وانا اخر من يعلم
عااااااااا

لا بجد فكرة المدونه دي جميله جدا جدا يعني

وانا معاكم فيها

(:

ذو الوجه المبتسم يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فكرة المدونة رائعة جدا
ويمكن انا نفسي فكرت من فترة انفذ نفس الفكرة وهى تجميع عدد كبير من المدونيين والمدونات لتكون مدونة مجمعة لكن للاسف انشغلت واجلت الفكرة
اتمنى اكون احد افراد المجموعة الرائعة
تحياتى للجميع
وتمنياتى لكم بالتوفيق ودوام النجاح
ذو الوجه المبتسم

قلم رصاص يقول...

بالتوفيق ان شاء الله

Unknown يقول...

فكرة جميلة جداً ...
واتمنى لكم التوفيق
واى دعم منى انا موجود
تحياتى
ديـــو

موناليزا يقول...

بالتوفيق ان شاء الله

آفشنا حرامي يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بجد كلنا مبسوطين جدا بالتفاعل الجميل ده مع اول بداية لمدونتنا كلنا
ربنا يكرمك ويقدرنا علي مساعدتكم ويقدركم علي متابعتنا
الحماس اللي بين الكلام يشجع اوووي
يارب نكون عند حسن ظنكم جميعا
وفي انتظار مزيد من المشاركات والتشجيع
بنتمنالكم الخير دايما

مع تحيات
آفشنا حرامي

غير معرف يقول...

رااااااااااااااااائعه مدونه رائعه وبتضم مدونات راااااااااائعه

انا معاكو فى الابداع دا ومش هتاخر عنكو ابدا

والف مبرووووووووووووك على البلوجر الهادف الجميل دا

حنين

حياه بلا عنوان يقول...

اولا السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا بقول الف مبروك على المدونه والفكره الجديده اللى فعلا هتنفع كتير قوى وبشكر حضرتك على دعوتك وانضمامى اليكم بشكرك جدا الف مبروك والف شكرتحياتى

MǿиY El-Shreef يقول...

ماشاء الله عليكو ان شاء الله هتبهدلوهم

معلش متأخره بس كانت ظروف

معاكم قلباوقالبا :)

محمد المصرى يقول...

اولا: دى بجد فكرة رائعة ونبيلة وعلى فكرة انا معاكو واتمنى نوصل لهذا الهدف وحتى لو باضعف الايمان واتمنى بجد ان ربنا يعينا ومنى سلام مصرى دائما

elsha3er يقول...

السلام عليكم

على بركة الله اكمل وسنكون بالفعل السلاح مهما واجهتم من صعاب فنحن مستعدون للوقوف معكم ولاى خدمات ممكن نعملها ان كلامكم ليس مجرد كلام انه هدف يجب التحقق للوصول للمدينة الفاضلة

تحياتى

احمد الشاعر

آفشنا حرامي يقول...

نشكر كل من تواجد هنا

عابرة السبيل يقول...

انا معاكم ان شاء الله وهروح احط لينك المدونة عندى

سلام عليكم